עבודה לקויה, מוצר לקוי- מה עושים?
תקופת האביב,טרום חג הפסח ובהמשך גם תקופת הקיץ הן התקופות שבהן רבים מבינינו מבצעים בנכסים שלהם עבודות שיפוצים מסוגים שונים. עבודות אלו מבצעים קבלני שיפוצים. הבחירה של מרבית הציבור בקבלן השיפוצים מתקבלת לאחר קבלת המלצות מחברים ,שכנים או בני משפחה.
סה”כ מהלך מקובל לבחירת קבלן שיפוצים אבל לא מספק. יש לוודא שהקבלן הנו קבלן רשום, לבקש ממנו לראות עבודות שעשה ולקבל גם המלצות ממי שאנו לא מכירים. בהמשך יש ליצור הסכם/חוזה לבצוע העבודה,עם פירוט העבודות, עלויות לוח זמנים לסיום ופרק הזמן לאחריות על טיב השיפוץ שיהיה חתום ומאושר ע”י הקבלן. יש לוודא עם קבלן השיפוצים אם יש לו פוליסות ביטוח לעובדיו וכן לצד ג שעלול להיפגע במהלך העבודות.
ללא כיסוי ביטוחי מתאים של הקבלן מוטב לא להתחיל לשפץ.
בחלק נכבד מעבודות השיפוצים ניתן להבחין בעין שאפילו אינה מקצועית באיכות הביצוע ובחלק נוסף ניתן לבדוק ע”י בעלי מקצוע מנוסים. מאד רצוי ומומלץ לבקר באתר השיפוצים בתדירות גבוהה ואף להעיר במידת הצורך בעת זיהוי של ליקוי כלשהו. בסיום העבודות יכול להתקיים מצב של ליקוי בעבודת הקבלן. קבלנים רבים לא להוטים לבצע תיקון כלשהו המצריך מהם לזמן הוצאות ואולי גם הפסד של פרויקטים אחרים ולכן מתעלמים בעליל מביצוע תיקונים במסגרת אחריותם.
במצב הזה שבו קבלן שיפוצים מתעלם מאחריות לאיכות השיפוצים יש לפנות לשמאי רכוש מוסמך ומנוסה שיוכל להעריך את עלות התיקונים שיש לבצע עקב ליקויים בעבודתו של הקבלן.
במקרים מסוימים נדרשת גם התערבות של מהנדס שיוכל לחזק את טענות בעלי הנכס לעבודות לקויות של קבלן השיפוצים או אפילו במקרים חריגים לסיכון למשתמשים בנכס.
במצב עניינים כזה אין מניעה לתבוע משפטית את הקבלן ע”מ לחייבו לקחת אחריות על עבודותיו.
גם ברכישת מוצר כלשהו, למוכר יש אחריות על טיב המוצר. לא פעם נתקלנו בפגמים ברהיטים שנרכשו והמוכרים התעלמו מאחריותם לכך בטענות שווא של “שימוש לא נכון ברהיט” או “הנזק נגרם ע”י המוביל” או כל מיני טענות מוזרות.
גם במקרים מסוג זה חשוב לפנות לשמאי רכוש מנוסה שיוכל להעריך את הנזק למוצר וכך ניתן יהיה לחייב את מוכר הפריט באחריות לטיב המוצר.